הקמת סניף הפועל בזכיינות – דגשים משפטיים לזכיינים
הקמת סניף של רשת דורש מהזכיינים לבצע מספר רב של בדיקות עסקיות ומשפטיות.
לפני הקמת סניף להלן מספר מסמכים והיבטים משפטיים שחשוב להכיר:
- הסכמי התקשרות עם יועצים או מתווכים – יש זכיינים אשר בדרך להקמת סניף נעזרים בשירותים של אנשי מקצוע כגון יועצים עסקיים או מתווכים. במסגרת עסקאות אלו חשוב להגדיר, בין היתר, את הקיף העבודה שיספק היועץ, תנאי ההתקשרות והתמורה.
- הסכם זיכיון – חוזה בעל חשיבות קריטית לזכיינים. החוזה מגדיר את הזכויות והחובות של הזכיינים הוא קובע את המסגרת בה יופעל הסניף. חוזי זיכיון מטילים על הזכיינים התחייבויות רבות, בעלות השלכות כספיות גדולות. ולכן, כניסה ליחסי זכיין מזכה ללא כתיבת הערות להסכם הזיכיון עשויה להסתיים בנזק רב. לצורך צמצום החשיפה המשפטית הנלוות לעסקאות זיכיון מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד הבקיא בתחום הזכיינות.
- הסכם שכירות – רוב הזכיינים מפעילים את הסניף במתחמים מסחריים (כגון קניונים, מרכזי ערים וכו'). הסכם השכירות לעיתים נחתם על ידי הרשת והזכיין נדרש להתחייב כי הוא ימלא בקפידה אחר הוראותיו. לעיתים ההסכם מועבר לזכיין על ידי הרשת לפני חתימתו – וזה המצב העדיף מבחינת הזכיין, כך הוא יוכל להעביר את הערותיו להסכם.
הסכם השכירות הוא מסמך משפטי שמלווה את הזכיינים למשך שנים רבות ופעמים רבות למשך כל תקופת הזיכיון. הסכמי שכירות, כדרך קבע, מנוסחים על-ידי מרכזים מסחריים באופן חד צדדי לטובת המשכיר. הסכמי השכירות הם מסמכים בעלי השלכה כספית גדולה, הם כוללים לא רק הוצאות שוטפות גדולות (כמו דמי שכירות ודמי ניהול) אלא גם הפקדה של בטוחנות אותם דורשים המשכירים כערבון. על כן, ומאחר והסניף עתיד לפעול במשך שנים רבות במושכר , חשוב מאוד להקדיש תשומת לב מיוחדת להסכם השכירות ולהפקיד את ניסוחו הערות להסכם בידיים מקצועיות.
- התאגדות והסכם בין השותפים – היבט משפטי נוסף הכרוך בהקמת הסניף הוא בחירת צורת ההתאגדות המתאימה. להחלטה על ניהול העסק כעוסק מורשה יש יתרונות וחסרונות מול הקמת חברה, בין יתר היתרונות המרכזיים של חברות בע"מ ניתן למנות את האישיות המשפטי הנפרדת של החברה היוצרת הפרדה בין החברה לבין בעליה (להרחבה ראו הקמת חברה).
אם העסק מוקם על ידי מספר שותפים חשוב מאוד לחתום על הסכם בין השותפים – במסגרתם קובעים הצדדים סעיפים שונים בהתאם לצרכיהם, מגבלותיהם והעדפותיהם, בין יתר הנושאים שרצוי לתת עליהם את הדעת בחוזה הם חלוקת התפקידים בין השותפים, תנאים למשיכת משכורות ורווחים, מנגנונים לקבלת החלטות, תנאים לפירוק ועוד (להרחבה ראו – במקרה של הקמת חברה יחתמו הצדדים על הסכם מייסדים, במקרה של הקמת שותפות יחתמו הצדדים על הסכם שותפות).
- התקשרות עם קבלנים – לצורך הקמת הסניף מתקשרים היזמים עם קבלנים, מעצבים ונותני שירותים נוספים, חלק מהעסקאות הן בעלות השלכות כספיות גדולות ועשויות לקבוע את עתידו של הסניף לכן טרם התקשרות מומלץ להתייעץ עם גורמים מקצועיים.
- הסכמי העסקה והתקשרות עם ספקי משנה – זכיינים מתקשרים בין היתר עם עובדים זוטרים, מנהלים, ספקי סחורות או שירותים אחרים. הסכמים אלו ואחרים יש לערוך בקפידה על מנת להגן על האינטרסים של הסניף הן בנוגע להיבטים המשפטיים והן בנוגע להיבטים המסחריים הקשורים להתקשרויות אלו.
- טיפול בהליכי רישוי – הקמת סניף כרוכה פעמים רבות הוצאת רישיונות והיתרים שונים (למשל רישיונות עסק או רישיונות ממשרד הבריאות), לצורך כך יש זכיינים הנעזרים בשירותים של עו"ד שילווה גם היבט משפטי זה.
- ייעוץ משפטי שוטף לפעילות העסקית – ניהול עסק מעורר לא מעט התמודדויות משפטיות בין היתר בעבודה השוטפת מול לקוחות, ספקים, משכיר הנכס, הרשת ודרישות הרגולטור.
משרד עו"ד ברוקס מלווה באופן אישי וצמוד חברות וסטארטאפים בכל שלבי פעילותם, החל משלב ההקמה, דרך גיוס ההון ועד לשלב המכירה. לליווי משפטי בעסקאות השקעה וגיוסי הון אתם מוזמנים ליצור קשר