משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

הקמה וניהול רשת זכיינות מצליחה – דגשים משפטיים

עו"ד ברוקס בעל ניסיון עשיר בליווי רשתות זכיינות, לליווי מקצועי אתם מוזמנים ליצור קשר בדרך הנוחה לכם

להלן מספר דגשים לרשתות אשר פועלות בשיטה של זכיינות ולחברות השוקלות להרחיב את פעילותם מסניפים בודדים לרשת המעניקה זיכיונות להקמה של סניפים חדשים (להרחבה בנוגע ליתרונות והחסרונות של צורת עבודה זו ראו זכיינות).

טרם הקמת רשת הפועלת בזכיינות, חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע שונים לרבות עם עו"ד, אשר מלווים את הבעלים של הרשת בשלבי ההקמה של הרשת, ההתרחבות לסניפים חדשים ובעת הקשיים והמכשולים הנלווים לניהול השוטף כגון התמודדות עם הזכיינים, ספקים, משכירי נכסים וגורמים רבים נוספים.

איך להקים רשת זכיינות מצליחה?

ההחלטה על הרחבת הפעילות לרשת, גוררת אחריה היבטים משפטיים רבים, ולכן מומלץ לבנות תשתית משפטית ועסקית טובה ומתאימה  אשר תסייע לבעלים של הרשת לנווט את הפעילות העסקית באופן שיפחית ככל הניתן את הסיכונים המשפטיים והכספיים הכרוכים בניהול ובפיתוח של הרשת.

הצלחת הרשת תלויה כמובן באיכות המוצר או השירות שהיא מספקת, אך לצד אלו חשוב מאוד להקפיד על אחידות הרשת בכל אחד מסניפיה, אחידות זו תבוא לידי ביטוי בסל המוצרים או השירותים, שימוש בסימני המסחר של הרשת (הכולל אלמנטים עיצוביים של הסניף), הקפדה על איכות שירות הלקוחות, תצוגת העובדים, ניהול מנוסה ואחראי של הסניפים ועוד ועוד.

להלן מספר דגשים בנוגע להקמה ולניהול של הרשת:

  1. איכות המוצרים או השירותים והמודל העסקי – גורם מרכזי בעתיד הרשת תלוי כמובן באיכות המוצרים או השירותים שהרשת מספקת ולצידם המודל העסקי של הרשת. לצורך הקמת רשת זכיינות מצליחה יש לתכנן בקפידה את אופן החדירה לשוק, ההתרחבות לסניפים נוספים והגדלת אזורי הפריסה של הרשת ולחשב באופן מדויק את ההוצאות הצפויות הכרוכות בהקמה של הרשת ובניהולה השוטף.

  2. הגנה על סימני מסחר של הרשת ככל וטרם רשמתם את סימני המסחר (כגון לוגו, שם העסק ו/או המותגים וכיו"ב) שלכם אצל רשם סימני המסחר כדאי מאוד שתעשו זאת, לכל הפחות רצוי לבצע רישום מדינתי וככל שבכוונתכם להתרחב מחוץ לגבולות המדינה יש לבצע רישום מקיף יותר, רישום סימן מסחר יעניק הגנה טובה יותר לסימנים בהם אתם עושים שימוש ועשוי להפחית את הסיכוי לתביעות בעלות ו/או זכויות אחרות בסימנים שלכם.

  3. הסכם זיכיון ומודל זכיינות  אחד מהשלבים החשובים ביותר הכורכים בהקמת רשת זכיינות – ההתקשרות עם זכיינים בחוזה הזכיינות. הסכם הזיכיון מבטא את מודל הזכיינות שהרשת בחרה, מידת המעורבות שלה בתפעול הסניף ובניהולו, חופש הפעולה שינתן לזכיין וכל יתר הזכויות והחובות הכרוכות בהקמה ותפעול של סניף (לפרטים נוספים ראו הסכם הזיכיון). לאור חשיבותו של החוזה לרשתות חשוב מאוד להשקיע בעת כתיבת הסכם הזכיינות; החוזה נדרש לשקלל מספר אלמנטים לרבות מודל זכיינות, מאפייני הפעילות העסקית, האילוצים המשפטיים והכספיים של הרשת וזאת תוך התחשבות בצרכים והמגבלות של הבעלים של הרשת. 

  4. סודיות ואי תחרות – זכיינים נחשפים למידע רגיש וסודי של הרשת כגון סודות מקצועיים, מידע כזה עשוי להפוך לנחלת הכלל ללא הגנה נאותה כך שכל אחד יוכל להשתמש בו באופן חופשי. הגנה על המידע הסודי וכן הגנה מפני תחרות של זכיינים שנחשפו למידע כאמור, רצוי להסדיר בהסכם מסודר, פעמים רבות מדובר בנספחים להסכם זיכיון או במסמכים שמועברים לזכיינים בשלב שקודם לחשיפת המידע הרגיש (למידע נוסף ראו הסכם סודיות). 

  5. הקפדה על בחירת זכיינים   על הרשת לבחור בקפידה את זכייניה, אשר ינהלו את הסניפים ויפגשו את לקוחות הרשת בפועל. לצורך כך מומלץ לגבש נוהל בחירת זכיינים הכולל ביצוע מספר בדיקות מקיפות בנוגע לזכיין, לרבות מעורבותו בהליכים משפטיים קודמים, וסיכוי הצלחתו טרם התקשרות בהסכם זיכיון (להרחבה ראו איך לבחור זכיין לרשת).

  6. שמירה על המוניטין של ועל סטנדרטים גבוהים לצד מוצרים או שירותים איכותיים רצוי לרשת להקפיד על תודעת שירות גבוהה, הן בעבודה מול לקוחותיה והן בעבודה מול זכייניה. על הרשת לטפח קשרי עבודה טובים עם ספקיה וזכייניה, וכן לאכוף על הזכיינים את נהלי העבודה של הרשת, התנהלות נכונה תסייע בשימור המותג וקידומו. נושאים אלו ואחרים חשוב להסדיר בין היתר, בעת הכנת הסכם הזיכיון של הרשת וכתיבת נהלי עבודה. מומלץ לבצע אכיפה וביקורות על בסיס קבוע בסניפים, על מנת לוודא שהפעילות העסקית מתנהלת כשורה.​​ התנהלות לקויה באחד מהסניפים  עשוי להסב נזק רב לרשת כולה. 

  7. הימנעות מהבטחות שווא לזכיינים  אחד מהדגשים החשובים לרשתות בהקמה וניהול רשת זכיינות (בין אם הרשת היא בשלבי הקמה או בשלבי שגשוג) חשוב להימנע ממתן הבטחות סרק. זכיינים שנכוו מהבטחות שווא עשויים לתבוע את הרשת בגין כל הנזקים שנגרמו להם, בכך להסב לה הוצאות גדולות ופגיעה תדמיתי קשה ביותר. דוגמה להבטחות מסוכנות: לסניף יהיו הכנסות גבוהות או שאין מניעה חוקית להקים את הסניף במקום מסוים או שהרשת תספק לסניף לקוחות ו/או הנחות ועוד ועד.​

לכן, עצה חשובה לרשתות קיימות ולשוקלים להקים רשת, טרם התקשרות עם זכיינים והכנת הסכם זיכיון מאוד לא מומלץ לצאת בהכרזות ללא כיסוי, הבטחות כאלו מעמידות את הרשת בחשיפה משפטית שעשויה להגיע להליכים משפטיים יקרים ומיותרים ולחייב את הרשת בנזקי הזכיינים. 

  1. רכישת מוצרים וסחורות של הזכיינים מהרשת  הסכם רכישת מוצרים  רשתות רבות מחייבות את זכייניהם לרכוש מהם סל של מוצרים ושירותים, לכך, מספר יתרונות בולטים עבור הרשת – פיקוח על איכות הסחורה שנמכרת ועל זמני האספקה, מכירת סחורה אחידה בכל הסניפים, הגדלת מחזור ההכנסות של הרשת ועוד. ​לרכישת המוצרים מהרשת עשויים להיות יתרונות גם עבור הזכיינים למשל מחירים טובים, תנאי אשראי נוחים, זמני אספקה קצרים ועוד.​

מומלץ לרשתות להחתים את הזכיינים על הסכם לרכישת מוצרים (בנוסף להוראה הכללית המופיעה בהסכם הזיכיון), החוזה כולל הוראות מפורשות לפיהן הזכיין חייב לרכוש את מוצריו אך ורק מהרשת וחל עליו איסור למכור מוצרים של חברות אחרות.

  1. השקעות נוספות של הזכיינים רשת זכיינות חייבת לשמור על תדמית חיובית ומתחדשת, לצורך כך רצוי לדרוש כבר בהסכם הזיכיון מהזכיין התחייבות מראש בנוגע להשקעות עתידיות בסניף, למשל כל מספר שנים לשפץ את הסניף, להחליף ריהוט וכיו"ב.​​

​​לסיכום, בעת הקמת רשת זכיינות, הכנת הסכם זיכיון לרשת או כתיבת נהלי עבודה לרשת יש לקבל ייעוץ משפטי פרטני המותאם לצרכים של הרשת. 

משרד עו"ד ברוקס מלווה את לקוחותיו בכל היבטיים הקושרים בהקמה וניהול פעילות זכיינית ומסייע להם בקידום מטרותיהם, לייעוץ משפטי אישי אתם מוזמנים ליצור קשר


משרד עו"ד ברוקס מלווה באופן אישי וצמוד חברות וסטארטאפים בכל שלבי פעילותם, החל משלב ההקמה, דרך גיוס ההון ועד לשלב המכירה. לליווי משפטי בעסקאות השקעה וגיוסי הון אתם מוזמנים ליצור קשר

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר